Trening

PRZESTAŃ WCIĄGAĆ BRZUCH!

Dlaczego wciąganie brzucha jest złe?
Jak napinać mięśnie brzucha?

Kobiety nienawidzą swoich brzuchów i toczą z nimi nieustanną walkę. Tymczasem z wciągniętym, „kontrolowanym” brzuchem nie da się prawidłowo oddychać. Tak jak nie da się przeżywać seksualnej rozkoszy, płakać, czy tańczyć.

bird dog

Odstający brzuch nie przystoi kobiecie. Więc co robimy i co wpajają nam mamy i babcie od dziecka?

Wciągnij brzuch!
Będziesz wyglądać szczuplej.

Co więcej wciąganie brzucha utożsamiane jest z napinaniem mięśni brzucha.

Nie! To nie jest to samo!

Najgorsza porada, jaką usłyszałam stosunkowo niedawno to „trener” mówiący do swojego podopiecznego, który właśnie robił przysiady
„WCIĄGNIJ BRZUCH”.

DON’T
NIE WCIĄGAJ BRZUCHA
MACH DAS NICHT.

Przestań wciągać brzuch!

Niezależnie od tego czy siedzisz, czy idziesz, czy leżysz czy robisz przysiady.
Przestań wciągać brzuch.

Już mówię dlaczego.

Po pierwsze ODDYCHANIE

Zacznijmy od tego, że wciągając brzuch nie jesteś w stanie prawidłowo i optymalnie oddychać.

Kiedy Twój oddech nie jest optymalny, również mięśnie głębokie nie pracują w optymalny sposób. Co może się objawiać bólem kręgosłupa, problemami z brzuchem lub dnem miednicy.

Mało kto potrafi prawidło oddychać, używając do tego PRZEPONY.
A właśnie od tego należałoby zacząć pracę nad napinaniem mięśni brzucha.

Przepona wraz z mięśniem poprzecznym brzucha, mięśniem wielodzielnym grzbietu i mięśniami dna miednicy tworzy nasz wewnętrzny gorset. Wszystkie te mięśnie pracują razem i są od siebie zależne. Co oznacza, że dysfunkcja jednego z nich wpływa na to jak pracują pozostałe.

Breathe_titled-1

Jak oddychać używając przepony?

oddychanie przeponowe

Mięśnie dna miednicy stanowią element tzw. core, czyli naszego wewnętrznego gorsetu. Prawidłowa aktywacja dna miednicy włącza również mięsień poprzeczny brzucha i odwrotnie. Co za tym idzie brak umiejętności wygenerowania skurczu mięśni dna miednicy będzie utrudniał pracę mięśni brzucha.

Często przyczyną tego, że brzuch nie pracuje prawidłowo, zwłaszcza w dolnej części, jest nawyk ciągłego jego napinania, albo raczej częściej wciągania pępka do kręgosłupa.

Aktywacja mięśnia poprzecznego to coś zupełnie innego niż ciągnięcie pępka do kręgosłupa. Tym bardziej nie osiągniesz napięcia mięśni brzucha wciągając brzuch.

Co więcej wciąganie brzucha spycha narządy wewnętrzne, co jest niekorzystane dla dna miednicy oraz będzie nam wytwarzało niekorzystne ciśnienie śródbrzusze. Jak już wcześniej wspomniałam mięsień poprzeczy brzucha jest zależny od mięśni dna miednicy, gdy te będą spychane i nie będą prawidłowo funkcjonowały, również mięsień poprzeczny brzucha nie będzie prawidłowo funkcjonował.

Wciąganie brzucha utrudnia też pracę przeponie, co ma wpływ na to jak oddychasz, co z kolei ma wpływ na pracę brzucha.

Od zawsze wpajano nam również, że mocny brzuch osiągniemy robiąc brzuszki.

Ściana brzucha składa się z kilku warstw mięśni:

  • mięśnia poprzecznego,
  • mięśni skośnych wewnętrznych i zewnętrznych
  • mięśnia prostego.

Mięsień poprzeczny brzucha to ten, dzięki któremu nasza talia wygląda szczuplej. Jest mięśniem stabilizującym tułów. Więc nawet, gdy stoisz czy robisz przysiad ten mięsień pracuje.

Chcesz mieć mocny, płaski brzuch i talię osy? Pomoże Ci właściwe ustawienie miednicy i żeber, do tego dokładamy ruch kończyn.

Przykładowe ćwiczenie

  • bird dog
  • deadbug
  • unoszenie ręki i nogi stojąc

Ważne by w czasie ich wykonywania oddychać używając przepony oraz utrzymywać właściwie ustawienie miednicy i żeber.

BIRD DOG
możesz zacząć od samego unoszenia ręki

Deadbug
możesz zacząć od samego opuszczania nogi
przez cały ruch „ściągaj żebra do środka”

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.